Het ontwikkelen van een snelle website die zorgt voor meer traffic en conversie, verlangt een goede aanpak en planning.


Elk project is uniek en vereist speciale aandacht. Afhankelijk van de functionaliteit, eisen en budget kan het zijn dat je bepaalde stappen overslaat of juist toevoegt. Bij ND Web Solutions werken we volgens de Scrum methodiek. Een manier die het proces transparant én snel maakt. We verdelen ieder project in een aantal stappen (Sprints genoemd).

Onze werkwijze


1. Kennismakingsgesprek
2. Opstellen van de project aanpak
3. Definiëren van de eisen en wensen (Backlog)
4. Opstellen van het ontwerp
5. Scrum It!
6. Testen, testen en nogmaals testen
7. We gaan live!


Hieronder geef ik je wat meer uitleg over de werkwijze voor het ontwikkelen van een website.

Kennismakingsgesprek


Een website maken kun je niet in je eentje, je hebt hulp nodig van een geschikt internetbureau. Bij ND Web Solutions zijn we altijd op zoek naar leuke projecten waarmee we samen kunnen werken. Tijdens het gesprek maken we kennis met elkaar en bekijken we of we je met je project kunnen helpen. Wanneer we een beeld hebben gekregen van het project kunnen we verder naar de 2e stap van het traject.

Opstellen van de project aanpak


Wil je je project doorzetten? Dan gaan we de aanpak van je project bepalen. Tijdens het opstellen van een projectaanpak beginnen we met een aantal onderzoekende vragen. Wat is de aanleiding voor een (nieuwe) website? Wat moet de website uitstralen? Door een aantal van dit soort vragen te antwoorden. Krijgen we een beter beeld van het project en bepalen we de aanpak.

Definiëren van de eisen en wensen (backlog)


Tijdens het definiëren van de eisen en wensen ook wel de backlog genoemd (het belangrijkste onderdeel van het scrum proces). Wordt bekend wat de functies van de (nieuwe) website moeten zijn. Moet de website geïntegreerd worden in de bedrijfsprocessen? Welke functies en onderdelen moet de site hebben? Moet de content eenvoudig actueel te houden zijn? Door deze vragen te beantwoorden ontstaat er een “Scrum Product Backlog”; hierin staat beschreven welke onderdelen de site moet bevatten.

Opstellen van het ontwerp


Nu gaat het echte en leuke werk beginnen. De design specialisten gaan samen met jou een conversie gerichte website ontwerpen op basis van je bestaande huisstijl en bedrijfsidentiteit.


Dit doen we in fases. Het grote voordeel van werken in fases is dat je feedback direct kan worden toegepast op het gemaakte ontwerp. Dit zorgt voor een snelle en efficiënte manier van ontwerpen.

Scrum It!


Om de website zo efficiënt en goed mogelijk te ontwikkelen maken we gebruik van de Scrum methode. In periodes van 1 week, ookwel sprints genoemd, gaan we de website ontwikkelen zoals tot stand is gekomen in de backlog en het ontwerp.


Na elke sprint testen we het ontwikkelde onderdeel samen met jou. Dit zorgt voor een efficiëntere manier van ontwikkelen omdat de door jou aangegeven opmerkingen gelijk kunnen worden toegepast op de volgende sprints.

Testen testen en nogmaals testen


Na het doorlopen van alle sprints is er een werkende website tot stand gekomen. Met alle besproken elementen. Nu gaan we de website testen. We doorlopen samen met jou de website om eventuele bugs in kaart te brengen. We proberen zoveel mogelijk scenario’s te doorlopen. Alles wat we tegenkomen verwerken we in de laatste sprint: De puntjes op de i fase 🙂

We gaan live!


Nu is het eindelijk zover, het publiceren van de website! Nadat de puntjes op de i zijn gezet wordt de website live gezet. Tijd voor taart!


Hier houd het natuurlijk niet bij op. Nu begint een periode van feedback, de gebruikers zullen de site nu echt gaan bezoeken. Op basis van feedback van je gebruikers wordt duidelijk op welke punten de website eventueel geoptimaliseerd moet worden.