SEO of zoekoptimalisatie is een
belangrijke marketing strategie.

SEO verhoogt namelijk je verkoop door meer bezoekers naar je website te leiden.
Het is daarom goed om de veranderingen van het algoritmen van zoekmachines
bij te houden.


Veranderingen van het algoritme van zoekmachines gaan behoorlijk snel.
Gevolg is dat bedrijven vaak veel voorkomende fouten maken.


Ik noem 15 meest voorkomende fouten op.

1. 'Google Mijn Bedrijf'-lijst negeren


Eén cruciale SEO-fout is het niet claimen of niet juist beheren van Google
Mijn Bedrijf-vermeldingen. Google hecht steeds meer belang aan
'near me’ zoekopdrachten.

Google wil een hoge gebruikerservaring voor bezoekers.
Stel je bent onderweg en je wilt een hapje eten. Je pakt je telefoon
en zoekt op Google naar het soort eten waar je trek in hebt.
Google laat dan de restaurants zien in de omgeving waar je op dat
moment bent.

2. Focus op on-site SEO


De meeste bedrijven zijn nog steeds van mening dat SEO alleen online is.
Het optimaliseren van de website is ook een zeer belangrijk onderdeel, maar
de off-site strategieën zijn even belangrijk.

Off-site strategieën zijn content schrijven voor andere bedrijven. Het is goed
om regelmatig content te schrijven en te plaatsen op relevante websites.
Zo bouw je link juich naar je website op.

3. Niet gebruiken van paginatitels en
meta beschrijvingen


Te vaak zie je websites alleen met 'Home' als paginatitel. Het verbeteren
van je paginatitels en het toevoegen van meta beschrijvingen zijn zo
eenvoudig om te corrigeren en zo belangrijk voor het aantrekken van je
doelgroep. Zeker als je website nog niet zo bekend is.

4. Website-audits niet regelmatig
uitvoeren

Een audit beoordeelt de prestaties van de website vanuit het oogpunt
van de klant en vanuit het oogpunt van zoekmachines.
Is de site navigatie bijvoorbeeld gebruiksvriendelijk?
Is de informatie op de site makkelijk te vinden?
Is de mobiele versie van je site snel genoeg?


Het onderzoeken van deze voorbeeld vragen verbeteren je de site.
Bij een audit wordt gekeken naar zoekmachine optimalisatie, laadsnelheid,
de kwaliteit van de inhoud en nog veel meer.

5. Oude URL-structuren
opnieuw ontwerpen

Een veel voorkomende fout die een enorme effect op SEO
heeft, komt door het vernieuwen van een website. Zonder dat je
gebruik maakt van 301 redirect. De redirects kun je instellen.
Gebruik je geen 301 redirect dan weet Google niet waar hij de
bezoeker naartoe moet sturen en verlies je belangrijk SEO-verkeer.

6. Het plaatsen van belangrijke
tekst in afbeeldingen

Het is makkelijk en ook informatief om een afbeelding te plaatsen.
Het probleem hierbij is dat zoekalgoritmen naar tekst zoeken en de tekst
in afbeeldingen niet kunnen lezen. Content is koning, je moet woorden op
je pagina hebben om geïndexeerd te worden door Google. Gebruik daarom
altijd alt teksten bij een afbeelding.

7. Geen nieuwe, hoogwaardige
teksten toevoegen


Sommige bedrijven hebben geen blog op hun website of ze hebben wel
een blog maar de content geeft geen hoogwaardige teksten. Zorg ervoor
dat je evenwicht hebt tussen je blog post onderwerpen met zoekwoord
mogelijkheden en de veel gestelde vragen van je publiek om je doelen
van hogere ranglijsten en meer conversies te bereiken.

8. Backlinks kopen


Helaas zijn er nog steeds kleine bedrijven die backlinks kopen. Wat
mensen zich niet realiseren, is dat je meestal backlinks koopt van
gemarkeerde sites. Google vindt dat niet leuk. Backlinks moet je ze
verdienen. Backlinks zorgen voor meer bezoekers naar je website toe.

9. Inhoudelijk bouwen voor
algoritmen


Het ontdekken van fouten vereist gerichte aandacht voor wat
werkt en wat niet werkt. Ga niet bouwen voor een algoritmen.
Maak een content strategie hiermee bouw je concurrentievoordeel op.

10. Achter op raken op
SEO Trends


Zoekmachine optimalisatie blijft nog wel even. Omdat de
SEO-wereld steeds verandert, is de nummer één fout die kleine
bedrijven blijven maken steeds dezelfde SEO-marketingstrategieën
gebruiken.

11. Bezuinigen op je website


Ondanks de steeds veranderende algoritmen, zal een website die volledig
geoptimaliseerd is voor zoeken altijd een prioriteit blijven. Het inhuren van een
vriend die 'goed is met computers' om een snelle en goedkope website te maken lijkt misschien een goed idee, maar het kan je veel geld kosten in de SEO-ranglijst.

12. SEO behandelen als
een eenmalige taak


Veel kleine bedrijven behandelen SEO als een “eenmalige actie”.
Velen hebben de indruk dat met de juiste hoeveelheid technische
optimalisaties, hun websites eeuwige SEO-vriendelijkheid kunnen bereiken.


Trends, zoals voice search, die de digitale marketing overnemen,
zijn belangrijk om er continu voor te zorgen dat je bedrijf via elk kanaal
online wordt gevonden.

Webcontent, metadata, paginanamen en navigatie zijn allemaal belangrijk
voor SEO. Kleine bedrijven moeten eigenlijk twee keer moeten nadenken
voordat ze op een website gaan korten.

13. Duplicaat teksten


Gebruik voor SEO geen duplicaat teksten. Schrijf de teksten voor je doelgroepen
zelf of laat ze schrijven. Te vaak proberen bedrijven zoekwoorden in webpagina's
te schrijven. Hierdoor lijkt het alsof ze te hard proberen om de aandacht van doelgroepen
te krijgen.


De aandacht moet gericht zijn op de behoeften van je klanten door doordachte en relevante inhoud te maken en de SEO moet voor zichzelf zorgen.

14. Geen onderzoek naar vragen
van klanten


Beantwoord vragen van bezoekers. Welke antwoorden hebben
bezoekers nodig voordat ze vertrouwen hebben om bij je te kopen.
Dit kan niet alleen de SEO, maar ook de gebruikerservaring verbeteren.

15. Zoekwoord gericht


Juiste zoekwoorden per pagina wordt consequent gemist.
Elke pagina moet bepaalde zoekwoorden hebben. Zoekwoorden
moeten overkomen in de URL, titel, inhoud, enz.


Mooie websites zijn geweldig, maar als je wilt dat mensen de site ook
echt vinden, dan moet je content plaatsen.

Ik hoop dat ik je met deze tekst een heldere uitleg heb gegeven over hoe je SEO kan verbeteren.


Wil je hulp? Mail even, we staan voor je klaar.

Leave a Reply